Anarchistická federace

Anarchistický festival knihy 2021

Reportáž z oblíbeného anarchistického podniku

festival

Anarchistický knižní festival se stal v posledních letech takovou mekkou českých anarchistů a anarchistek, místem, kde jsou na jednom fleku dostupné nové i starší (nejen) anarchistické publikace, ale zároveň bodem vzájemného setkávání, diskusí a vytváření nových vazeb. Po roční přestávce z důvodu koronavirové krize jsme se, konkrétně v neděli 20. června 2021, sešli v pražských Holešovicích. Venkovní prostor klubu Cross se ukázal být příhodným místem pro takovou akci. Velký stan hostil stánky plné knih a časopisů, návštěvníci měli možnost posedět ve stínu stromů a občerstvit se buď u venkovního baru klubu, nebo u stánků Food not Bombs Praha či družstevního kolektivu Black Seeds. Tady jste si mohli dát ledovou zapatistickou kávu nebo zakoupit zrnkové či mleté kafe a podpořit tak sbírku na pokrytí nákladů spojených s plánovanou návštěvou zapatistů v Česku. Byl tu zřízen knižní freeshop a ten, kdo měl zájem, si mohl vyzkoušet, zač je toho sítotisk v dílně Rolety39. K tomu všemu hrály starší i novější revoluční písně a odpoledne došlo i na živou hudbu, o kterou se postaral Ctib a kapela Ježíšovi pivo nelej.

U vchodu vítal návštěvníky transparent „Anarchistický festival knihy“, který nenechal nikoho na pochybách, cože se to tady vlastně děje a proč je právě na tomhle místě tolik lidí. Těch se tu mohlo vystřídat za dobu trvání festivalu, tedy od desáté dopoledne do osmé večerní, možná na tři sta. Těžko odhadovat v takovém časovém rozpětí.

Někteří se na místě sešli už kolem deváté ráno, aby připravili stoly, sezení pro návštěvníky, aparaturu apod. I my jsme byli na místě v předstihu a přidali několik rukou ke společnému dílu, abychom se pak mohli věnovat přípravě stánku Nakladatelství Anarchistické federace. Ten jsme vyzdobili černo-rudými zástavami a grafickými listy – linoryty na náměty anarchistických plakátů ze Španělské občanské války. Tyto grafiky, které můžete pořídit také v pražském Prostoru 39 či v brněnských Třech ocáscích, byly nejen k prodeji, coby benefice na naše nakladatelství, ale sloužily také jako upoutávka na čerstvě vydaný diář na rok 2022, o nějž byl velký zájem. Větší snad byl na stánku federace už jen o nové vydání Kropotkinovy Anarchistické etiky. Často návštěvníci sahali po anarchistickém zpěvníku A-písnička (naneštěstí jsme měli na stánku mnohem méně kusů, než by bylo třeba) či po Anarchismu pro začátečníky. Každý si pak mohl odnést katalog s aktuální nabídkou našeho nakladatelství či propagační samolepky AF.

O místo jsme se dělili s Výborem na obranu revoluce v Rojavě, jenž se prezentoval se svou první brožurou Demokratický konfederalismus Abdullaha Öcalana a také ji náležitě pokřtil lahví sektu, a Anarchistickým černým křížem. Přes uličku jsme sousedili s velkým distrem Rolety39, které nabízelo výrobky z revolučních enkláv Mexika, tašky a trička s potisky, grafické listy, cizojazyčné (zejména v angličtině) knihy, které si sice můžete objednat na e-shopu Rolety39, ale není nad to, vzít knihu do ruky a zalistovat v ní… Byl tu historický spolek Zádruha, na jehož stole nechyběla vydání Kropotkinových prací Blahobyt všem či Anarchismus, jeho filozofie a ideál. Své stánky tu měli Kolektivně proti kapitálu (KPK), nakladatelství Rubato a Broken Books, Kudla Werkstatt, časopis Sedmá generace, kulturní čtrnáctideník A2, Undergroundové nakladatelství Pravěk nebo Deset deka dekadence.

Nakladatelství Neklid nabízelo zejména své nové tituly Dvakrát sláva anarchismu, Tělo jako prostor anarchistické rezistence a Zapatistická výprava za život. Zároveň tyto knihy uvedlo v bloku prezentací, které probíhaly od půl druhé do tří. Poslední povídání, to o zapatistických textech představujících myšlenku „Výpravy za život“, bylo zakončeno výzvou k symbolickému uvítání zapatistů v Evropě. Deset minut nato se dalo dohromady s černo-rudým praporem a transparenty „No one is illegal“ a „Bienvenidos Zapatistas!“ asi 70 lidí, kteří pořídili společnou fotografii, a ta byla následně odeslána zapatistům. Posádka lodi Montaña (Hora) právě vplouvala do španělského přístavu Vigo, kde ji už naživo vítal zástup podporovatelů a podporovatelek.

Osmý ročník anarchistického knižního festivalu se opravdu povedl, i když byla oproti dřívějším ročníkům takřka vynechána přednášková část. Na parádní atmosféře se nakonec negativně nepodepsalo ani nepříjemně horké počasí. Kdo chtěl, mohl se svlažit u travního rozprašovače, a větrák u našeho stánku se ukázal jako naprosto skvělá volba.

Přehled předchozích ročníků Anarchistického festivalu knihy:

Verze pro tisk 26.6.2021 Nakladatelství AF

V nejbližších dnech: