The Researcher
Promítání …(více)
Komentář z Velké Británie k transfobní praxi státu a odporu zdola, jenž se staví proti ní
Nejvyšší soud Spojeného království 16. dubna 2025 rozhodl, že pojem „žena“ v zákoně o rovnosti z roku 2010 se vztahuje výhradně na tzv. biologické pohlaví. Případ „For Women Scotland Ltd vs. The Scottish Ministers“ zpochybnil zahrnutí transsexuálních žen s osvědčením o uznání pohlaví do právní definice. Soud považoval takové zahrnutí za „nesoudržné“. Ačkoli transsexuálstvo zůstává formálně chráněno podle ustanovení o „změně pohlaví“, rozsudek objasnil to, co již dlouho platí v praxi: zákon je zakotven v rigidní binární soustavě, která uznává pouze dvě pohlaví a dvě genderové kategorie. Předseda vládních labouristů Keir Starmer toto rozhodnutí uvítal, čímž se strana – a potažmo britský stát – postavila za vylučující transfobii.
Toto rozhodnutí, které se setkalo s protesty po celém Spojeném království, znovu potvrdilo, že genderová binarita není jen kulturní normou – je to základní nástroj sociální kontroly. Je vepsána do práva, medicíny, vzdělávání a kultury a organizuje život od narození až po smrt v rámci systémů elitní moci.
Kulturní válka britského státu postupuje kupředu – od změny trasy největšího světového trans pride, aby se mohly konat pochody krajní pravice, až po soudní rozsudky, které se podbízejí genderově kritickým lobby. To není neutralita – je to autoritářská taktika: delegitimizovat nesouhlas, zlomit solidaritu, vynutit status quo prostřednictvím zákona.
V USA desítky států omezují práva transsexuálů prostřednictvím zákazů v oblasti zdravotní péče, vzdělávání a účasti na veřejném životě, často koordinovaných křesťanskými nacionalistickými a krajně pravicovými sítěmi. Zároveň skupiny se sídlem v USA vyvážejí tuto politiku do zahraničí – financují kampaně a legislativu namířenou proti LGBTQ+ v Evropě, Africe a dalších oblastech, aby upevnily binární genderové normy a autoritářskou kontrolu.
Myšlenka, že patriarchát, nerovnost a autorita pramení z lidské přirozenosti, dlouho ospravedlňovala nadvládu. Od náboženské doktríny po státní byrokracii, od učebnic dějepisu po anatomickou pseudovědu, patriarchát hledá neustálé potvrzení – v biologii, v tradici a nyní i od soudů. Pohlaví je stanoveno ještě předtím, než je člověk pojmenován. Z plodu se stává „on“ nebo „ona“, modrý nebo růžový, chlapec nebo dívka. Staletí stereotypů dopadají na tělo, které se teprve formuje. Školy tento rozdíl dále posilují. V dějepise se vyučuje přehlídka „velkých mužů“. Hračky a jazyk nás disciplinují. Dokonce i hra se stává místem kontroly.
Nejde jen o identitu. Stejně jako rasa a třída, i gender reprodukuje moc prostřednictvím očekávání, opakování a strachu. Říká se nám, že máme vnímat svět „takový, jaký je“, ale žít, jako bychom bylx svobodní*é. Často je konformita s genderovou normou jednoduše „nejméně trestanou cestou“: patriarchát není pevně daný, je vynucován. A stejně jako všem formám vynucené nadvlády se mu lze postavit na odpor. Vnucování genderových norem ze strany státu je záměrné. Černošský anarchista Lorenzo Kom'boa Ervin píše: „Stát existuje proto, aby zachoval a chránil vládu menšinové třídy nad většinou. Jakákoli forma osvobození musí tuto strukturu zpochybnit a nakonec i odstranit.“ To se týká také binárních kategorií, které stát tak zuřivě uplatňuje.
Dean Spade připomíná, že „transpolitika se musí zaměřit na změnu životních šancí, nejen na právní kategorie“. Uznání v zákoně může některým lidem přinést úlevu, ale nemůže vyvrátit struktury, které kriminalizují, vylučují a trestají genderovou nonkonformitu. Zákon je nástrojem řádu, nikoli svobody.
Trans komunity byly vždy ústředním prvkem radikálních hnutí. Od Stonewallu a Comptonovy kavárny až po osobnosti jako Marsha P. Johnson, Sylvia Rivera a Miss Major Griffin-Gracy, které všechny bojovaly proti policejnímu násilí a genderové konformitě, je to naše společná historie odporu. Dnes skupiny jako LGSMigrants, Action for Trans Health a Bent Bars ukazují, jak genderová svoboda souvisí se zrušením věznic, spravedlností pro migranty, péčí a vzájemnou pomocí. To nejsou vedlejší témata – jsou jádrem kolektivního osvobození.
Představa, že trans identita je v rozporu s feminismem, se opírá o fikci, která redukuje ženství na anatomii a vymazává feministický boj proti přesně této logice. Murray Bookchin tvrdil, že hierarchie je sociálně konstruovaná, nikoliv přirozená. Patriarchát, napsal, byl prvním systémem nadvlády – předlohou pro pozdější formy třídní vlády, rasové nadřazenosti a státní moci. Binární gender odpovídá širší logice, která rozděluje svět na protiklady – muž/žena, mysl/tělo, rozum/emoce, subjekt/objekt. Abdullah Öcalan navázal na Bookchinovo myšlení a pojmenoval „civilizační sexismus“ coby hlubokou strukturu nadvlády a patriarchát označil za „první kolonii“.
Z této analýzy vzešla jineologie [kurdská forma feminismu a rovnosti pohlaví – pozn. překl.] – nejen věda o ženách, ale i metoda, jak znovu promyslet život a poznání. Vychází z prožité zkušenosti, z odporu a z odmítnutí dominance. Gender zde není faktem ani právním statusem, ale terénem boje. Ženství není nedostatek či odchylka, ale místo odporu a stávání se.
Za kapitalismu se disciplinární role genderu prohloubila. Jak ukázala Silvia Federici, kapitalistické ekonomiky byly postaveny na podřízení reprodukční práce žen. Hony na čarodějnice, ohrazování a nukleární rodina přesunuly autonomii od commons [obecních statků] do domácího prostředí, od kolektivu k muži. Genderové rozdělení práce, morálka a tělesná kontrola byly pro tento proces zásadní.
Anarchistické, dekoloniální a abolicionistické feministky ukázaly, že gender není podstata, ale vztah – strukturovaný prací, utvářený násilím, otevřený transformaci. Panika kolem záchodů a sportu není o bezpečnosti – je o kontrole. Trans lidé neohrožují veřejný prostor. Ohrožují ho dohled, policejní kontrola a stigmatizace. Nerovnost ve sportu pramení z třídního původu, financování a přístupu – nikoli z účasti transsexuálstva. Plošná vyloučení maskují tyto pravdy a vyvolávají strach.
Po celém světě lidé vždy žili mimo binární systém – což již poukazuje na rozpad systému. Jak rozebírá Susan Stryker v knize Transgender History, zpochybnění rigidního spojení pohlaví a genderu je klíčové pro rozšíření možností identity a svobody pro všechny jednotlivce.
Už nyní budujeme něco jiného – na klinikách bez gatekeepingu, v učebnách, které oprašují ukradené dějiny, v prostorech, kde péče nahrazuje nátlak. V našich hnutích nežádáme o povolení být svobodní*é – praktikujeme svobodu, zvyšujeme viditelnost a zveme ostatní, aby se k nám připojilx.
Rozhodnutí Nejvyššího soudu ukazuje, že zákon nás k osvobození nepovede. Odhaluje však také trhliny. V právu a jazyce sice stále vládne binárnost, ale v životě se rozpadá. Nyní záleží na tom, co vytváříme ve svých prostorech – nové způsoby vztahování, uzdravování a organizování. Způsoby, které nevyžadují konformitu kvůli bezpečnosti. Svět mimo normálnost a jinakost. Svět, kde gender už není klecí, ale spektrem, odmítnutím, možností.
Žádné pohlaví nebo všechna pohlaví. Proti tomu, kdo podle zákona jsme, se stáváme tím, kým jsme – společně, v boji.
Zdroj:
https://freedomnews.org.uk/2025/05/13/beyond-binaries-gender-law-and-the-reproduction-of-power/
(13. 5. 2025)
Promítání …(více)
Pivo s K115 …(více)
Kvír turistika …(více)
Nejbohatší desetina lidstva je zodpovědná za dvě třetiny globálního oteplení
denikalarm.cz 12.5.2025Spřádat životy, splétat komunitu. Jak nám pletení umožňuje oslavovat kolektivní queer radost
druhasmena.cz 8.5.2025Odpůrci interrupcí Prahou neprošli. Protestující zablokovali Pochod pro život
denikalarm.cz 28.4.2025