Anarchist Federation

Noví interbrigadisté

Kritická diskuse s anarchisty o ozbrojeném boji v Rojavě – 3. část

IRPGF

(Třetí pokračování rozhovoru s anarchistickou partyzánskou skupinou IRPGF, jehož první část najdete ZDE a druhou ZDE.)

Vzhledem k tomu, že spojenectví mezi kurdskými a americkými silami pravděpodobně nebude trvat neomezeně nebo umožňovat radikální projekty v Rojavě, jaké mohou anarchisté zaujmout pozice v tomto boji? Můžete si udržet autonomii vzhledem k rozhodnutím učiněným ostatními v Rojavě, kteří se podílejí na této alianci?

Slovo „aliance“ je zde velmi zavádějící, je to silné a implicitní slovo. Spojené státy a jejich koaliční spojenci z úplně nesouvisejících politických a ekonomických důvodů provedly eliminaci ozbrojené skupiny (Daesh), které se musí bránit samotná Revoluce a kterou by YPJ/G chtěla také vymýtit. YPJ/YPG jsou na stejném bojišti jako americké síly. Vojenská spolupráce není překvapující vzhledem k tomu, že sdílejí stejného nepřítele, a proto je vnitřní politický, ideologický a hospodářský antagonismus mezi oběma stranami díky určité prioritě zájmů odložen. Neexistuje tedy žádná politická aliance mezi USA a revolucionáři Rojavy.

Opravdu si myslíme, že spolupráce mezi revolučními a americkými silami pravděpodobně nebude dlouho trvat. Samozřejmě zde v Rojavě existují síly, které by chtěly národní stát nebo využily nacionalistické nálady k zvednutí podpory. Hned vedle je Amerikou podporovaná Regionální vláda Kurdistánu (KRG) pod vedením Masúda Barzáního, který je další loutkou USA v regionu. KRG uvalila na Rojavu virtuální embargo. Barzání a KDP jsou mnohými považováni za zrádce, kteří se spojili s Tureckem na úkor Kurdů a Ezidů ze Sindžáru. Navíc se KRG snaží „zamíchat věci“ jak politicky se skupinami, jako je Kurdská národní rada (ENKS) a KDP v Rojavě, tak vojensky s Rojavskou pešmergou (vojenské síly autonomního regionu Irácký Kurdistán – pozn. překl.). Nepřátelé této revoluce jsou nesčetní.

Často se připomíná, že někteří anarchističtí myslitelé, jako Murray Bookchin, přispěli k této sociální revoluci, která vedla Abdullaha Öcalana k odklonu od marxismu-leninismu a k vytvoření jeho teorie „demokratického konfederalismu“. Bez ohledu na to, jak přesné to je, v konečném důsledku mohou anarchisté ovlivnit tuto revoluci v ozbrojeném boji i v občanské společnosti. Prostřednictvím dialogu a společných projektů můžeme spolupracovat s místními komunitami a rozvíjet vztahy, které mohou dále upevňovat a rozšiřovat úspěchy revoluce. Čím větší vliv mají anarchisté a anarchistická filozofie v dialogu s lidmi a strukturami v Rojavě, tím více budeme moci budovat něco nového společně a zaměříme se na transformaci nejen v Rojavě, ale na celém světě. Je důležité propojovat boje, jak jsme to dělali v případě Běloruska, Řecka a Brazílie. Boj v Rojavě znamená boj v každé utlačované čtvrti a komunitě. Je to boj za svobodný život a na ten mohou mít anarchisté největší vliv.

Jako anarchisté jsme nekompromisně proti všem státům a autoritám. To je neoddiskutovatelné. Zatímco plně uznáváme úlohu různých stran při boji za osvobození území jak v Rojavě, tak v širších horských oblastech Kurdistánu, věříme, že kritická solidarita nám dovoluje pracovat, bojovat a případně zemřít vedle politických stran, přičemž zůstáváme autonomní a kritičtí vůči jejich ideologiím, strukturám, feudálním mentalitám a četným politikám. Můžeme si zachovat autonomii v tom smyslu, že můžeme nesouhlasit s pozicemi nebo se rozhodnout nebojovat, pokud by spojenectví, které revoluční síly dělají, překročila otázku přežití a pragmatickou geostrategickou nutnost. V konečném důsledku tehdy, pokud by revoluční síly měly formální spojenectví se státními mocnostmi a Rojava by se měla stát novým státem, i kdyby byl tento stát sociálně demokratický, IRPGF by ho opustilo a přesunulo základnu pro operace jinam, aby pokračovalo v revolučním boji. Anarchistické projekty v rámci občanské společnosti by byly nadále schopny operovat a fungovat tak dlouho, dokud by jim to bylo povoleno, a povoleno by to mělo být, ale je pravděpodobné, že by pak anarchistické ani komunistické partyzánské skupiny již v Rojavě nemohly působit.

Zažili jste napětí mezi zapojením do ozbrojeného boje a rozvojem sociálních projektů v Rojavě? Jakým způsobem se navzájem doplňují a posilují? Jakým způsobem jsou v rozporu?

Naše skupina je pouze v počátečních fázích rozvoje sociálních projektů v Rojavě. Pro jednotku je obtížné uspořádat a udržovat sociální projekty, a zároveň se zabývat ozbrojeným bojem, pokud chybí zdroje z hlediska personálu a infrastruktury. To vyžaduje, aby zde bylo více lidí; musíme dosáhnout kritického množství potřebného k vytvoření úspěšného projektu. Někteří naši kamarádi již dříve pracovali v občanské společnosti a aktivně se zabývají vytvářením nových iniciativ, které jsou udržitelné a dosažitelné. To nám umožní dosáhnout našich příslušných závazků vůči ozbrojenému boji a sociální revoluci.

Podrobilo válečné úsilí komunity v Rojavě svým příkazům i jiné struktury? Existují prostory nebo sféry života, ve kterých je kontrola soustředěna v rukou militarizovaných skupin a přispívá k de facto hierarchickým vztahům? Jak zabráníme vojenským prioritám, aby určily, kdo má moc v komunitě během války?

Válka v Rojavě a širší syrská a irácká občanská válka určitě drasticky změnily vztah mezi občanskou společností a vojenskými silami. To, co se v současné době děje v Rojavě, může být náležitě popsáno a charakterizováno, jak to někteří hevals (kamarádi) uvedli, jako „válečný komunismus“. Současná situace v Rojavě podrobuje velkou část ekonomiky a občanské společnosti válečnému úsilí. Nicméně to není překvapující. Rojava je obklopena nepřáteli, kteří se snaží zničit vznikající revoluční experiment. Daesh je vysoce smrtící a účinný parastátní hráč s obrovskými finančními a vojenskými zdroji, stejně jako jeho bojová síla čítající desítky tisíc lidí. Kdyby nebylo masivního válečného úsilí ze strany velkých segmentů společnosti, zvláště odpor Kobanê a jeho následné vítězství, které bylo klíčem k obratu, Daesh by byl vítězný a pokračoval by ve svém rychlém rozšiřování.

Zatímco válka se změnila a Daesh je nyní na ústupu jak v Iráku, tak i v Sýrii, Turecko vstoupilo do války a snaží se potlačit snahu YPJ/G zajistit soudržnost mezi kantony Kobanê a Afrîn. Je třeba si uvědomit, že téměř každý den turecké síly na hranicích Rojavy bombardují cíle na svém území a zabíjejí mnoho civilistů a vojenských sil. Stejně tak na východě v Iráku Regionální vláda Kurdistánu (Bashur) pod vedením Masúda Barzáního a Kurdistánské demokratické strany (KDP) pokračuje ve virtuální blokádě a embargu Rojavy. Navíc útočí na pozice Lidové obranné síly (HPG) a jednotky Sinjar Resistance Units (YBŞ) v Sindžáru pomocí pešmergy. Barzani a KDP navíc spolu s Erdoğanem, fašistickou vládou Strany spravedlnosti a rozvoje – Strany nacionalistického hnutí (AKP-MHP) a tureckým státem sdílejí informace, zdroje a provádějí společné vojenské operace.

Válka bezpochyby vede k de facto hierarchickým vztahům a vážně brání horizontálním vztahům a moci komunity. Ve skutečnosti existuje několik vrstev hierarchických vztahů. Existují hierarchie uvnitř stranické struktury, které prostupují sociální struktury a zasahují do širší občanské společnosti. Jde kupříkladu o to, zda je někdo kádr či nikoliv, jak dlouho jsou v hnutí, jejich ideologické formování a znalosti, jejich vliv a kontakty ve spojení s jejich bojovými zkušenostmi. To může být vnímáno jako systém hodnosti, privilegií a povýšení. Ve skutečnosti tomu tak je, ale je to něco, co působí v napjatém stavu se stranou, která je sebekritická, a ideologií, která se snaží překonat tyto vztahy uprostřed skutečně existující sociální revoluce. Členové kádru militarizovaných skupin sice skutečně mají postavení, které by bylo nad ostatními lidmi ve společnosti, v podstatě se ale zodpovídají lidem prostřednictvím struktury společenství a většího rámce Severosyrské federace. Ostatně tyto hierarchické vztahy existují jako vojenská nutnost uprostřed jedné z nejbrutálnějších válek. Jako anarchisté je vidíme a chápeme, proč jsou nezbytné, zároveň ale kritizujeme jejich existenci a snažíme se zpochybnit tyto vztahy centralizované autority a kontroly. Je pozitivní, že je lze kritizovat pomocí tekmilského procesu (přímého demokratického shromáždění pro kritiku velitele nebo jiných členů jednotky), což je vážná a zásadní praxe kritiky, sebekritiky a sebeovládání, které má své kořeny v maoismu.

Hierarchické vztahy moci, které jsou někdy vynucené vojenskými skutečnostmi a prioritami v rámci boje, musí existovat jako něco, co chceme a co vyžadujeme jeden po druhém, abychom mohli účinně jednat. Když je čas na projednávání, můžeme diskutovat, kritizovat a činit kolektivní rozhodnutí. V boji se očekává okamžité vedení, instrukce, ochrana, jistota a odpovědnost od kamarádů, kteří jsou zkušenější a znalejší, protože existuje mnoho rozhodnutí a úkolů, které ovlivňují skupinu, s nimiž se samotný člověk nemůže vyrovnat a neměl by jimi být zatížen. To platí i pro školení a zajištění náboru. Tyto vztahy ale mohou mít v konečném důsledku potenciál poškodit autonomní, horizontální a sebeorganizovanou povahu komunit, pokud nejsou chápány a praktikovány v souladu s jinými ideologickými principy. Jak můžeme jako anarchisté a členové IRPGF zabránit kyriarchálním vztahům v tomto kontextu – tedy v těchto překrývajících se kontextech? Komplexnost této otázky navíc odhaluje vnitřní problém s tím, jak je otázka rámcována. Vyplývá z toho, že vojenské priority nebo obrana komunity jsou nějak odděleny od samotné komunity; že jsou zavedeny nějakým mimokomunitním činitelem. Je pravda, že pro některé komunity jsou vyhlášeny vojenské priority, například při evakuaci vesnic, které jsou na frontě, při nebezpečí útoků a při využívání domů pro dočasné vojenské základny, faktem ale je, že v Rojavě jsou místní komunity, sousedství a etnické a náboženské komunity zodpovědné za svou vlastní obranu.

To není nic nového. Ve skutečnosti se vracíme k nepokojům v Kámišlí z roku 2004 (vzpoura syrských Kurdů na severovýchodě), které vedly k vytvoření komunitních obranných iniciativ a předchůdci YPG. Při ochraně proti větší obranné struktuře, kdy YPG usiluje o prosazení své vůle ve vojenském převratu a přebírá moc komunit, mají společenství své vlastní obranné síly, HPC (Hêzên Parastina Cewherî). Zatímco YPG zastupuje partyzánskou armádu Rojavy, existují menší síly – například Syrská vojenská rada, která se skládá ze syrských křesťanů a pracuje na ochraně této komunity. Obrana sama o sobě je decentralizovaná a konfederalizovaná a současně si zachovává schopnost rychle nasadit a vyzvat vojáky, a dokonce i brannou povinnost, což se v Rojavě stává.

Věříme a tvrdíme, že komunity ve válce musí být zodpovědné za vlastní obranu. Přesto s velkými státními, parastátními a nestátními aktéry, kteří útočí na tyto komunity ve snaze o jejich zničení, je třeba ještě větší vojenské síly. To může vyžadovat určité procesy, které v době války omezují autonomii komunity. To je realita, s jakou jsme nuceni žít. Nakonec existuje dichotomie a napětí mezi komunitami ve válce a vojenskými silami, které konfrontují někdy mnohokrát větší nepřátele. Máme za úkol co nejlépe zajistit, aby si komunity zachovaly svou autonomii a rozhodovací procesy, a současně je chránit a zajišťovat jejich přežití. Komunity jsou nakonec odpovědné za svou obranu; v případě potřeby se všechna jedinečná a rozmanitá společenství mohou spojit a vytvořit větší vojenskou sílu pro svou kolektivní ochranu. To znamená, že každá komunita představuje základní součást mnohem větší síly, jejímž úkolem je ochrana všech komunit. Toto napětí mezi komunitou a armádou je jen dalším aspektem filozofického napětí mezi konkrétním a univerzálním. Naším úkolem je zajistit, aby tato nerovnováha byla co nejvíce minimalizována, aby komunity mohly zůstat autonomní a nakonec měly poslední slovo ohledně svých priorit a obrany.

Dokončení příště.

Zdroj:
https://itsgoingdown.org/critical-discussion-on-armed-struggle-with-anarchists-in-rojava/


Print version 21.6.2017 tn

Next events:

IFA/IAF - International of Anarchist Federations
Web of Anarchist Federation Publishing House

Written elsewhere

Links

Benefice pro A.S.A.P.

27. 8. 2025, Praha

Lasagne, workshop, muzika …(more)

Společně proti fašismu

19. 9. 2025, Frýdek-Místek

Demonstrace – pochod – koncert …(more)

AFA fest 2026

1. - 2. 5. 2026, Praha

Dva dny plné hudby, promítání, přednášek... k 30. výročí založení AFA …(more)