Anarchistická federace

USA, Největší stávka za posledních 40 let

Severní Amerika zažila největší stávku za poslední čtyři desetiletí, které se zůčastnilo zhruba 73 000 zaměstnanců automobilové korporace General Motors. Špatné pracovní podmínky a všeobecná nespokojenost zaměstnanců vyvrcholila stávkou tento týden.

General Motors (dále jen GM) je mamutí automobilový koncern, který má své továrny na celém světě. Jedna z velkých montážních linek se nachází v Detroitu, který se stal centrem stávky. Zde se také vyjednávalo o podmínkách pracujících.

Dosavadní smlouva, zaručující zaměstnancům GM mnohé jistoty vypršela 14. září. Od té doby se vedly rozhovory mezi Odborovým svazem automobilových zaměstnanců (United Auto Workers, dále jen UAW) a zástupci automobilového závodu.

Nejpádnějším argumentem odborářů bylo, že GM proplácely peněžní prémie svým vedoucím pracovníkům nebo je odměňovali formou cených papírů a jiných výhod, zatímco po ostatních zaměstnancích požadovali ústupky.

Desetidenní maraton vyjednávání se rozhodli odboroví funkcionáři uspíšit vyhlášením stávky, která začala v pondělí 24. září. Do stávky tak vstoupilo zhruba 73 000 zaměstnanců GM, kteří se snažili s pikety hlásajícími "Odbory ve stávce" blokovat příjezdové cesty do továrny. Chtěli tak zabránit dodávkám součástek potřebným k montáži vozidel.

Toto úsilí bylo zmařeno po příjezdu místní policie. Stávkujícím bylo oznámeno, že si mohou demonstrovat jak chtějí, ale ať neblokují vjezd do továrny. V pozdním odpoledni došlo k incidentu, kdy jeden vedoucí pracovník podniku srazil autem stávkujícího. Ten byl ošetřen hasiči, kteří byli na místě. Jak sám zraněný říká: „Myslel jsem, že zpomalí, ale místo toho na to dupnul.“

Média tuto stávku označila za „národní“, protože už dlouho nestávkovalo tolik lidí. Poslední takovou akci zažili odboráři UAW v roce 1970.

Dnes, 26. září brzy ráno se odboroví funkcionáři dohodli s představiteli GM na nové předběžné pracovní smlouvě pro zaměstnance. Tento svůj úspěch přičítají stávce, která podle nich vyjednávání urychlila. Ředitel sekce UAW prohlásil: „Jsme spokojeni s touto dohodou, dosaženou díky solidaritě našich členů a obroskému kusu těžké práce, kterou odvedl výbor, zvolený členy za účelem jednání o nové smlouvě.“

Stávka tak po dvou dnech skončila a zůstává otázkou, jak tato dohoda vypadá. Detaily nejsou známy, protože se očekává potvrzení smlouvy. Pracující se navíc vrátili do práce na odpolední směnu v ten samý den.

Během stávky policie nikoho nezadržela.

Pracující, sdružující se v odborech UAW, tedy dosáhli jakéhosi zajištění svého životního standardu, ale otázka je, na jak dlouho a za jakou cenu. UAW, jako jakékoli jiné státní odbory ať už v Česku nebo kdekoli jinde na světě, jsou hierarchickou institucí. Řadoví členové plní funkci loutek, které jdou stávkovat, kdy a kde se jim řekne.

UAW má svého více prezidenta a další čelní funkcionáře, kteří svým vyjednáváním drží v šachu politické dění. V těchto případech jsou odbory jen dalším prostředkem k získání moci a běžný člen nemá absolutně žádnou moc rozhodovat.

Tato stávka byla také signálem pro další automobilové koncerny, jelikož GM přišly o velký zisk v době, kdy ostaní firmy zlevňují své vozy. Šéfové UAW vytáhli drápky a hned po dohodě se smály za blesku fotoaparátů.

Výsledek je tedy podobný tomu v české Škodovce. Přední odboráři rozhodují na svých uzavřených konferencích, zatímco pracující utřou hubu.


Zdroje:
http://www.infoshop.org
http://detnews.com

Stávka
Zaměstnanec General Motors drží v ruce piket s nápisem „Odbory ve stávce“

Stávka
Nakonec „všechno dobře skončilo“ a ředitel UAW ohlašuje dohodu o nové smlouvě

V nejbližších dnech:

IFA/IAF - Internacionála anarchistických federací
Web Nakladatelstvi Anarchistické federace

Píšou jinde

Odkazy

11. Anarchistický festival knihy

25. - 26. 5. 2024, Praha

publikace / přednášky / workshopy / debaty …(více)