Tématem Literárních novin 2/2008 je "Český anarchismus a jeho perspektivy". Zde je úvodní článek od historika Václava Tomka, zaměřený především na vývoj anarchistického hnutí na přelomu 19. a 20. století.
Anarchistické hnutí počátku dvacátého století zaniklo tím, že jeho představitelé podlehli ideologii bolševismu. Současný anarchismus navazuje na dobu před tímto zhoubným omylem, a přitom se snaží odpovídat na situaci jednadvacátého století.Nejen podíváme-li se na současnost, ale i ohlédneme-li se trochu do minulosti, řekli bychom, že kdyby anarchismus nebyl, museli by si ho naši předchůdci vymyslet. Ostatně to, co se u nás koncem devatenáctého století prezentovalo jako anarchismus, nebylo přebíráním sociálně politického a kulturního usilování odjinud, ale bylo nalezením pojmenování pro něco, co nám zde v českých zemích již bylo vlastní a nyní mohlo souznít i s vlivem evropským. Vždy bylo tolik důvodů k nespokojenosti, k odmítnutí, ale i mnoho důvodů pro vymanění se z pout a pro touhu po svobodě. Tak jako se setkáváme s letitou tradicí hierarchie a poslušnosti, tak se zároveň potkáváme s tradicí vzdoru a touhy po volnosti.
A anarchisté se k tradici hlásili: „
Ideje českých revolucionářů 15. století, nejkrajněji levého jejich křídla – táboritů, byly svou podstatou anarchistické a komunistické. Ideové proudění, jemuž položil základ Petr Chelčický a jehož nositelem byl kulturní výkvět našeho národa ve století 15., 16. a 17. – Jednota českobratrská – bylo anarchistické a komunistické. Ideje anarchismu jsou vlastně ideami oživujícími v 15. a 16. století všechen politický a kulturní život národa českého a námitku cizoty za nás vyvracejí dějiny (…) Anarchistický socialismus není tedy rostlinka cizí, k nám podloudně importovaná, nýbrž vrací toliko cizina, co jí národ český dal ve století 15., 16. a 17.: český socialismus, tj. socialismus anarchistický.“ (Karel Vohryzek,
Komuna, 1907).
Zatímco ideové diferenciace a spory, které se odehrávaly na kongresech prvních internacionál (marxisté versus anarchisté) a kolem nich, nám zůstávaly vzdáleny, tak trochu za „hradbou“ německého a rakouského dění v dělnickém hnutí, uvnitř české sociálněpolitické arény se přece jen vytvářely tendence, které anarchismus anticipovaly a mohly si s ním posléze porozumět a navázat na jeho principy. Jestliže se v devadesátých letech devatenáctého století setkáváme s hnutím mladých neodvislých socialistů, byl k tomu důvod nejen ve vzdoru a odmítnutí vůči usazujícím se sociálnědemokratickým straníkům a partajním funkcionářům, kteří jako zastánci a údajní mluvčí obyčejných lidí-dělnictva hledali kompromisy a porozumění na bázi široké politické strany po vzoru svých německých sociálnědemokratických soudruhů. A mladí neodvislí socialisté pociťovali stále více potřebu distancovat se od nich svými stanovisky a svým radikalismem. Potřebovali být neodvislí. „
Strana neodvislých vznikla proto, že program hainfeldský nevyhovuje, neboť činí ze socialistů nohsledy měšťácké demokracie. Není dále možno působit v sociální demokracii, kde místo volnosti vládne disciplína a centralizace, místo rovnosti autorita a místo účelu liché prostředky. Neodvislí socialisté v Rakousku chtějí se domáhat: úplné mravní a sociální svobody každého individua a jejich organizace bude rozhodně federalistickou. Strana neodvislých socialistů je stranou lidu pracujícího (…) Může k ní náležet každý (…) kdo usiluje, aby nynější výrobní forma kapitalistická zúplna ustala, aby zespolečenštěny a přístupny každému byly prostředky produktivní, tak jako aby každému jednotlivému individuu plné rovné právo a svoboda poskytnuty byly.“ (
Nový věk svobody, 1892). A v době, kdy hrůzy anarchistického terorismu v podobě „propagandy činem“ otřásaly Evropou a kdy „
konečně platil v Rakousku terorismus za anarchismus“ (A. Krčal,
K dějinám dělnického hnutí v Rakousku 1867–1894, 1898), stalo se nakonec slovo neodvislý také výrazem nezávislého ducha volajícího po svobodě, „
ano v té době slovo ,anarchie‘ bylo v Rakousku zločinem; vzdor tomu, byli jsme anarchisty,“ vzpomínalo na neodvislý socialismus
Bezvládí (1905).
Obrázek z Kalendáře revolucionářů 1903
Ale navzdory tažení vlády, policejním perzekucím i cenzuře se čeští anarchisté přihlásili i k vlastnímu pojmenování ve svém
Manifestu anarchistů českých (1896), byť i zde se vymezovali vůči sociální demokracii: „
stavíme se vedle ní jako samostatný proud, s vlastními a rozdílnými zásadami (…) Svobodu vidíme jen, kde není autorit – v anarchii (…) Snažíme se jen svobody a vymanění z kapitalistického područí dosáhnouti.“ Současně s tímto hnutím zdola nalézal anarchismus sympatie a porozumění, ale i prostor k šíření svých zásad a principů mezi mladými literáty a umělci. Ti vyjadřovali svou revoltu proti potlačujícím autoritám, represivním úřadům a svazující měšťácké a náboženské morálce a touhu po volnosti a nezávislosti nejen svými literárními a uměleckými projevy, ale i anarchistickou publicistikou a zprostředkováváním anarchistických myšlenek známých anarchistických autorů (Most, Bakunin, Stirner, Kropotkin, Reclus, Mackay). Anarchimus se v Čechách stal významným kulturním a uměleckým fenoménem části jedné generace literátů a umělců, prostředkem pro vyjádření jejich radikálních myšlenek a touhy po neomezované svobodě, výrazem nové senzibility a smyslem politického činu. Byl odmítnutím hierarchických autorit politických i organizačních, náboženských i etických.
Onen „spodní“ proud českého anarchismu, mohli bychom říci plebejský, dělnický, stejně tak jako ten, kterým se vyjadřovali umělci a literáti vedle svých časopisů a revuí, se vymezoval tradičně vůči vládnoucím autoritám, vůči autoritám hospodářské moci, vůči církevním autoritám i vůči duchovnímu autoritářství náboženství. A od samého počátku se také vymezoval vůči autoritářství té politické strany, která chtěla mluvit jménem dělnictva, sbírat jeho volební hlasy, „zastupovat“ dělnictvo v parlamentu… A proč právě vůči sociální demokracii? Protože chtěla oslovovat právě tentýž lid, tytéž dělníky, ke kterým se hlásili anarchisté. A protože v očích anarchistů sociální demokracie deformovala a špinila ideály lidské svobody a zatahovala je koneckonců do stejně autoritářských vod jako vládnoucí vrstvy, jen pod jinými jmény, pod jinými nálepkami…
Stejně tak šlo o pár let později oběma protikladným politickým postojům i o odbory, kde organizace již existovaly, a nyní se jednalo o jejich ideové zaměření. Když se nakonec samotným anarchistům zdálo, že tradiční anarchismus se svou původní rezervovaností vůči organizování a se svými skupinami kolem časopisů nemá příliš silnou bázi, začali se přiklánět ke snahám o rozšíření své základny prostřednictvím odborů, jejichž bezprostřední snahy byly široce srozumitelné i bez vykládání dalších zásad a principů… A když se čeští anarchisté vymanili ze své domácí skořápky a zprostředkovali svým čtenářům a příznivcům zprávy, zkušenosti a překlady z okruhu evropských anarchistů (zejména francouzských, německých, italských), rozšířili i vzájemné kontakty rovněž účastí na některých mezinárodních kongresech. Tak se také na evropské i domácí půdě stal rozmáhající se syndikalismus polem anarchistického zájmu. Výsledkem byl kompromis, který proměnil zásadová stanoviska za kvantitu odborářů usilujících v první řadě o ústupky zaměstnavatelů, o „nějakou“ dohodu s nimi. A anarchosyndikalismus si ponechal revoluční perspektivu neomezované svobodné společnosti až na pozdější dobu, jakoby až na druhém místě. Neboť povzbuzující pro hnutí byla nyní masa anarchistických odborářů. Když ale anarchismus v Evropě i v Čechách nakročil tímto směrem, nezůstalo jen u tohoto prvního kroku.
Mezinárodní anarchistický kongres (1907 v Amsterdamu) se dohodl na dalším kroku – kompromisu: od anarchistických odborů k neutrálním, tedy k bezbarvým, aby syndikalistickou kvantitu neohrožovala jakási anarchistická neorganizovanost volných sdružení a skupin či anarchistická principiálnost. I když se tak u nás zčásti podařilo někdejší zejména severočeské anarchistické dělníky a horníky přivést k této myšlenkové bezbarvosti, nebylo ušetřeno na policejní perzekuci. Ale takové zamlžení anarchistických zásad, takové bezprostřední požadavky na úkor dlouhodobého cíle přivedly mladší generaci anarchistů před první světovou válkou ke snaze o oživení a „modernizaci“ hnutí. Jejím výrazem se stal kompromisní návrh na utvoření politické strany anarchistů – toto v anarchismu contradictio in adiecto – s vysvětlením, že půjde o „
politickou stranu svéráznou“ (Bohuslav Vrbenský, 1913), v níž „
důvody zásadní“ ustupovaly „
důvodům praktickým“. Když se v diskusi uvnitř hnutí střetla dvě protichůdná stanoviska: proti návrhu Vrbenského kritika návrhu Michaela Káchy, bylo nakonec podpořeno ono „
modernizační“, již samo o sobě svérázné (1914). Kompromis byl přijat – i když ho okolnosti následující světové války již neumožnily realizovat. Což, jak se posléze ukázalo, už nebylo tak rozhodující. Anarchisté se rozhodli pro politickou stranu – a když ke konci světové války socialistická strana v roce 1918 prezentovala svůj revoluční program, rozhodli se anarchisté připojit k ní. Nevadilo už ani, že to není „politická strana svérázná“. Umožnila další kompromis iluze, nebo naivita? Nakonec se ukázalo, pod vlivem převratné doby a revolučních událostí, jako by vítězily činy na úkor zásad a principů.
„
Dnešní okamžik revolučních pohybů není přízniv čistému myšlení (…) nastala doba uskutečňovací akce (…) Jisté teorie a zásady byly odsunuty, zavrženy, korigovány.“ (Neumann, 1919) Nyní stačila už jen politická strana s revolučním programem a s iluzorní představou, že anarchisté budou uvnitř strany prosazovat anarchistický program: „
Můžeme s nimi sloučiti své teoretické odstíny a detaily…“ (Neumann) Ale tito anarchisté, toto levé křídlo socialistické strany, pouze dále zakoušelo plody svých kompromisů. Po založení Československa přijímali vysoká místa ve vládě nové republiky, včetně ministerského. A anarchisté v socialistické straně? Záhy odešla menšina – bývalí anarchisté sdružení kolem S. K. Neumanna v roce 1920, aby spoluzakládali KSČ: „
Kdo je dnes proti státu? Anarchisté? Komunisté? Bolševici? Nikdo.“ (Neumann, 1920) Druzí byli později vyhoštěni – většina bývalých anarchistů sdružených kolem Vrbenského – aby založili efemérní politickou stranu. Takovou modernizaci jako by anarchisté již před válkou anticipovali, a před jejími důsledky varoval Kácha. Mluvíme-li nyní již o bývalých anarchistech, pak jen dodejme, kam až tito čeští anarchisté svou minulost zatratili, čím ji zmarnili. Při oslnění činem, revoluční praxí doby se stal anarchismus „
šedivými teoriemi, mrtvými zásadami“, „
starou ideologií anarchistickou“ proti realitě „
socialismu činu“ s „
výchovou davů v určitých formách socialismu autoritářského“. Byl akceptován režim, který šel zcela proti anarchistickým zásadám a rozhořčil mnoho anarchistů – bolševická diktatura. A tak proti ústřední zásadě, jež odmítala autoritativní moc, byl akceptován naprostý opak. A čeští anarchisté na počátku dvacátých let objevili přitažlivé kouzlo autoritativní moci a politické strany. Když mladí anarchisté ve Volném sdružení anarchistů (1923), kteří viděli onen sebezáhubný trend a chtěli ještě zachránit, co se dá, a oslovili bývalé anarchisty kolem Vrbenského, byli odmítnuti. Korigující slovo a zpochybňující myšlenka tak samy sebou, svým vnitřním „modernizačním vývojem“ nakonec zcela anulovaly ideu anarchismu. Přitažlivé kouzlo autoritativní moci znamenalo, že s vlastním zatracením ideje anarchismu jeho vlastními nositeli ztratila v Čechách tato „levá autoritativní moc“ korigující kritiku, a zbavena pak překážek zprava mohla v dalších obdobích hypertrofovat.
V tolik změněných podmínkách na konci dvacátého století, kdy byla v podstatě vyloučena jakákoliv kontinuita, byly oživovány anarchistické myšlenky. Nebyly vydupávány ze země jen proto, že pominuly totalitaristické poměry takzvaného reálného socialismu. V nových historických podmínkách se restaurovaly staré poměry, které dostávaly podobu jakéhosi novotvaru mezi divokým prvotním kapitalismem a „sofistikovaným“ kapitalismem pozdní doby.
A anarchismus v Čechách? Objevování a pojmenovávání předmětu odmítnutí, vyjasňování nebo diferenciace koncepcí uvnitř znovu vznikajícího hnutí. Orientace v anarchistických myšlenkách konce dvacátého a počátku jednadvacátého století, ale také orientace v dávno zasuté vlastní české minulosti (zejména časopisy
A-Kontra a
Autonomie,
Svobodná mysl a
Svobodná práce,
Akce,
Existence,
Konfrontace,
Přímá cesta). A předmět odmítnutí, vzdoru a revolty? Tržní a konzumní společnost, prohlubující se sociální a ekologické problémy, globalizace kapitalismu, skrytý militarismus, posilování hierarchické moci státu, policejní násilí špatně skrývající pochopení pro demonstrace pravicového aktivismu, nacionalismus či neskrývaný rasismus… Musili by být anarchisté v této době slepí, hluší a němí, aby neměli zapotřebí prezentovat a manifestovat své názory. Nebo by snad musili být jen staří, nahluchlí, napůl slepí a zamlklí? Ale oni se prezentují svými tiskovinami, svými pouličními protesty, svými hlasy, které bychom neměli přeslechnout, přehlédnout ani zamlčet.
Václav Tomek je historik.
Text vyšel v
Literárních novinách 2008-2 na straně 1.
Publikováno online 8.1.2008
ZDE
10.1.2008
Václav Tomek