Je priznacne pro politickou kulturu Zapadu, ze asi nejvyznamnejsi diskusi spojenou s blizicim se sedesatym vyrocim konce druhe svetove valky vyvolal film Zanik. Diskusi skutecne pozoruhodnou – kritici totiz filmu vytykali, ze lici Hitlera jako „prilis lidskeho“...
Je priznacne pro politickou kulturu Zapadu, ze asi nejvyznamnejsi diskusi spojenou s blizicim se sedesatym vyrocim konce druhe svetove valky vyvolal film Zanik. Diskusi skutecne pozoruhodnou – kritici totiz filmu vytykali, ze lici Hitlera jako „prilis lidskeho“.
Je to zvlastni vytka a poukazuje ke znepokojivemu vnimani nacismu. Chteji snad odpurci filmu tvrdit, ze Hitler byl UFO? Tvrzeni, ze se jedna o „netvora“ ci „zrudu“ sice ospravedlnuji jeho otresne zlociny, tato pojmenovani ale zaroven rikaji „on neni jako my“ nebo „tohle se nam stat nemuze“. Skutecne?
Nemci byli vyspely a kulturni narod, Hitler valecny hrdina a zachrance Nemecka pred hospodarskou krizi a jejimi socialnimi dopady. S jeho myslenkami v jeho dobe koketovalo mnoho ctihodnych gentlemanu vcetne britskeho krale Edvarda VIII. Byli ochotni vnimat jej jako zachranu pred „rudym nebezpecim“ a prehlizet jeho zlociny. Tedy, dokud se neobratily proti nim.
Vnimat dnes nacismus jako neco naprosto nemozne a nelidskeho je kratkozrake. Pokud nebudeme pripraveni na nebezpeci, budeme mu velmi spatne celit. Film Zanik neni jen dobrym portretem rozpadajici se Treti rise, otresne masinerie, ve ktere se jeste uprostred vseobecneho rozkladu takrka do posledni minuty vyznamenava a popravuje a v nemz ma vinik tohoto rozkladu az do sve sebevrazdy vsechna privilegia. Je i pripominkou, jak otresne muze kazdy z nas za urcitych okolnosti skoncit. Jako vudce otresneho a zlocinneho totalitniho statu, ktery je odsouzen k zahube. Jako lzivy propagandista, ktery az do smrti veri sve propagande. Jako zpusobne dite, ktere se narodi do rodiny, v niz je zvykem rikat masovemu vrahovi „strycku“. Jako rodic, kteryz zavrazdi vsechny sve deti a pak i sebe. Nebo jako loajalni pracovnik, ktery se snazi dostat svym povinnostem a v mezich moznosti je plnit rozumne a slusne. Takovi jsou casto temi nejuzitecnejsimi kolecky v totalitni masinerii. Fanatici ji mnohdy svym zapalem spise brzdi, protoze delaji to, co totalitni rad nesnasi – neporadek.
Stejne, jako je treba stale pripominat zlociny nacismu, je treba rovnez pripominat, ze nebyly nicim absurdnim a „nelidskym“, ze mely sve (jakkoli zvracene) logicke duvody a ze je spachali lide. A tedy, ze je lide mohou spachat znovu, pokud se nepouci. Potrebujeme vice filmu jako je Zanik, protoze v dnesnich spolecenskych podminkach se asi vetsina lidi nedostane k tomu, aby si u Hannah Arendt cetla o „banalite zla“, u Theodora Adorna o „autoritarske osobnosti“ a u Zigmunta Baumana o „modernosti holocaustu“, abych jmenoval alespon nekolik autoru, kteri prispeli k hlubsimu pochopeni nacismu.
Zejmena Baumanuv prispevek je pro nas varujici. Upozornil totiz, ze tim, co umoznilo holocaust, byla existence moderniho statniho aparatu, ktereho se zmocnilo genocidni politicke hnuti. Moderni stat tu mame stale. Mame tu i politicke hnuti, v jehoz programu je genocida?
Bohuzel ano, a to presto, ze se zatim nezmocnilo statu, a tak nema na svedomi genocidu, ale „jen“ nekolik desitek rasistickych vrazd. Jedna se o ceske neonacisty. Jen par dni pred sedesatym vyrocim konce valky hodlaji pochodovat v ulicich, a to prvniho kvetna v Brne. Kvuli hrozbe okamzitym postihem se maskuji a rikaji si „autonomni nacionaliste“, jinak ale svou politickou orientaci davaji okate najevo. Vymluvne je uz to, ze na demonstraci techto „nacionalistu“ je zakazano prinest ceskou vlajku, protoze se podle organizatoru jedna o zidovsko-zednarsko-bolsevicky symbol...
Film Zanik konci vystoupenim staricke pani, ktera pred lety jako stenografka psala zavet Hitlera a Goebbelse. Po valce nebyla potrestana, spojenecka justice ji uznala za prilis mladou a neinformovanou, nez aby byla necim vinna. Svou vinu, jak rika, si uvedomila mnohem pozdeji – spocivala v tom, ze se mela „vic zajimat“ o to, co se deje kolem ni. To je poselstvi, ktere plati dosud. I my se musime o veci kolem nas zajimat a aktivne se stavet proti tomu, co je spatne.
Mozna, ze prave to, kolik lidi se postavi proti neonacistickemu pochodu v Brne, at uz samostatne, nebo na antifasisticke protidemonstraci, bude ukazkou toho, jak jsme se sedesat let po skonceni druhe svetove valky poucili z jeji horke zkusenosti.
27.4.2005
Ondrej Slacalek