Anarchistická federace

1000 A 1 filosofií

Bahe je tradiční obyvatel z Black Mesa (BM), který v těchto dnech žije ve Flagstaffu, Arizona s jeho ženou a rodinou a učí zde v jeho komunitě. Je dlouholetý bojovník a jeho rodina stále setrvává na BM. Článek, který je níže přeložený je psán tradičním starším Dine (Navajo), který čas od času má čas a možnost něco poslat. Volně navazuje na rozhovor s kapelou Black Fire, otištěný v posledním čísle časopisu A-kontra, a nedávné přednáškové turné Daniela Zapaty z kmene Xiximeka.

Bahe je tradiční obyvatel z Black Mesa (BM), který v těchto dnech žije ve Flagstaffu, Arizona s jeho ženou a rodinou a učí zde v jeho komunitě. Je dlouholetý bojovník a jeho rodina stále setrvává na BM.
Článek, který je níže přeložený je psán tradičním starším Dine (Navajo), který čas od času má čas a možnost něco poslat. Pro lepší pochopení a možné odmítnutí některých částí (teď nemluvě pouze o jednom článku) se pokusím ve zkratce některé aspekty trochu osvětlit.

Chtěla bych vás alespoň minimálně přiblížit do spirituálního světa indiánů. Zrovna nejlíp mi nesedí tohle jednoduché shrnutí, protože ani ´označení´ nepochází od nich samých. Ale budiž. Navíc v Severní Americe je 52 kmenů, jejichž náboženství v žádném případě nemůžeme shrnout do jakéhosi jednotného universálního ´severoamerického´. Ačkoli se v posledních desetiletích na změnách mnoha starých náboženských forem podílel např. tzv. pan-indianismus, podle něhož indiánské náboženské symboly vyjadřují v podstatě totéž ve většině kmenů, neboť všichni indiáni jsou etnicky a kulturně shodní. Ale ani toto nelze aplikovat do každého kmene, pokud se chceme objektivněji o jeho spiritualitu a podstatu zajímat.

Bohužel některá tradiční náboženství a ceremonie byly ať viditelněji a citelněji či méně, ovlivněny křesťanskými misionáři, či jen jejich některé elementy a atributy. Mnoho je dodnes zachováno a praktikováno ve své čiré staré kráse, z níž Západnímu světu obrovská část nebyla a není odkrývána, a proto je schopna si učení svých dávných předků nadále udržovat.

Když mluvíme o ´náboženství´, bylo by dlužno také říci něco k tomuto pojmu, jak je reflektován v myslích mnoha lidí ve vztahu k jeho významu. Náboženství, jakousi symbolickou formou kultury v rozsáhlém spektru podob doprovází a spoluvytváří dějiny lidstva. Během nich vznikla velice široká paleta, natolik nesourodá k užití pojmu náboženství, že soudobá filosofie náboženství a religionistika rezignují na formulaci obecně platné, vědeckou komunitou přijímané definice obecného pojmu náboženství.

Cicero jej spojoval se slovesem relegere (pečlivě dbát), zatímco křesťanský spisovatel Lactantius jej kladl do souvislosti s religare (svazovat, obnovovat porušený svazek). Zlom znamenaly až religionistické a kulturně-antropologické výzkumy mimoevropských náboženství, na něž nelze aplikovat tento výklad, úzce vázaný na židovsko-křesťanskou tradici.

´Náboženství´ by mohlo být reflektováno jako zažitá pravěká, měnící se a obohacující se, avšak v případech světových náboženství dogmatizující a reakční utlačovatelská reflexe kultur jednotlivých národů, kdy se její oddaní zastánci a misionáři snaží vštěpovat lidem jedinou možnost cesty ke spasení duše, v důsledku čeho dochází k vykořisťovatelským konfliktům mezi jednotlivými náboženstvími. Náboženství je vymezováno prostřednictvím pocitu absolutní závislosti na vyšší, supranaturální moci, což vnáší do diskuse nové romantizující podněty.

´Náboženství´ bývá desinformujíce mytologizující. Zajděte si do nějaké menší knihovny a poptejte se na filosofie indiánských tradic atd. Naskytne se vám nabídka desítek knih indiánských mýtů a povídek, které často bývají jedinými lehce dostupnými zdroji informací (často navíc ne „z první ruky“), přičemž ve většině případů se navíc jedná o kmeny např. Inků, Aztéků, Siouxů,..., z nichž potom vychází tendence zevšeobecňování a mluvení o universálně ´indiánském´. To vše ruku v ruce s animovanými pohádkami pro děti, které si ´poznatek´ automaticky nesou dál (kupříkladu indiánská princezna Pocahontas, ale to bychom se dostali zase do zcela jiné kapitoly). Mnozí shlédnou v určitém náboženství cestu svého života, nebo je jim to jednoduše od dětství násilně vštěpováno, kdy jejich vlastní uvědomění a reflexe jsou stavěny stranou, a tak se toto stává nepřirozenou a neosobní formou náboženského vyznání, a jakási filosofie je tatam.

Filosofie nativních kultur je podstatou jejich bytí, která je praktikována v každodenním životě a v podstatě zde nelze mluvit o žádném rozdělení mezi náboženským a „normálním“ životem. Samozřejmě ale ani toto nemůžeme brát jako jednotné. Je nutné si uvědomit, že již jen zoufale málo rodin stále setrvává na svých původních posvátných územích a fakt, že jejich náboženská svoboda je těžce potlačována a mnoho jedinců pohltil konzumní zkorumpovaný svět.

Avšak stále tradiční náboženství původních obyvatel je vytrvale bráněno a udržováno. Věčné „mýty“ často naším světem zdiskreditované a zprofanované, jsou ve skutečnosti tisíciletými tradicemi, po generace ústně přenášenými, a jejich první zápisy je možno vystopovat až od dob příchodu misionářů. Tudíž nemusím vysvětlovat, co z toho vychází.


BIG MOUNTAIN - JARO 2003: CO DÁL?
Bahe Y. Katenay, aktivista, Original Sovereign Nations of Dineh

Jak se náš svět otřásá neustálým bombardováním pravěkých zemí Mezopotámie: rodiště „civilizace“, vláda USA téměř zamazala odpor tradičních původních obyvatel na Big Mountain. Zeptají se ostatní, co je v myslích tradičních starších Dine, co se týká probíhající, sebevražedné agrese USA na Středním Východě? Jaké jsou pozice těchto Dine odpůrců, kteří, ačkoli v málu, považují svůj vzdorovitý odpor proti Americké anti-Indiánské politice jako stále trvající?

Vezměme v úvahu, že USA utratilo několik miliard dolarů od 50.let na vytvoření Dineh-Hopi nejednoty a k získání uhelných polí severovýchodní Arizony. Také uvažme, že USA za posledních 30 let nepřímo prohlašovala, že „území Black Mesa bylo uvolněno, a tak těžební smlouvy a oprávnění k čerpání vody mohou být násilně založeny, a ´Navahové´ se již dále nemají čemu divit a být nezákonnými obyvateli.“ Odpor Dine možná na chvíli ustal, ale odhodlání a rozhodnost k zachování našich kořenů v Duchu Hory Ženy stále žije, a naše snahy k obnovení svobody původních obyvatel se vrátí.

Nedávno několik starších Dine řeklo, že válka v Iráku je pro ropu. Starší slyšeli, že Muž, Který Žije v Podzemí (Saddám) si přeje urovnat situaci v souboji s noži či meči, a chce souboj s Vrchním Vůdcem ve Vesnici Mnoha Bílých Domů (Washington Bush D.C.). Starší Dine, kteří o tomto mluvili, cítili, že (Saddám) má správnou myšlenku o souboji, a kdokoli jej přežije, dostane veškerou ropu. Starší dodali, že „Vůdce Bílého Města“ pravděpodobně prohraje. Naneštěstí to touto cestou neprobíhá a někteří ze starších zůstávají skromně modlíce se pro Mír a Harmonii, což měli vždy, přes mnoho utrpení a ztrát životů v jejich zemi a kulturním boji.

Několika Dineh ženám v reservaci bylo řečeno o ´hrozbě´ biologického útoku teroristické sítě, a že musí myslet na koupi plastických lepících pásek. Jedna žena odpověděla, „Inu, toto je pravděpodobně aplikováno do velkých měst a reservace by neměla být zasažena.“ Umíte si představit jak byste se snažili utěsnit ´Rez´ domov (domov v reservaci pozn.překl.) plastickými páskami, především díru pro kouř v hoganu (posvátný domov pro Diné, kteří praktikují tradiční náboženství. I když rodina žije většinu času v novějším domě - musí mít tradiční hogan pro ceremonie a pro udržení rovnováhy, pozn.překl.) a co tipi? Vidím babičku jak říká svému vnukovi „Běž najít dědu. Šel někam do kaňonu s ovcemi. Řekni mu, že se musí okamžitě vrátit, protože nás biologicky/chemicky napadli.“ Tolik lidí v Americe si na jejich dvorku danou situaci ani neuvědomují.

Co je více nezvyklé, že Navajo Nation, máničková kmenová vláda pod rukou BIA, požádala Federální vládu o vojáky národní ochrany, aby byli umístěni po celém území elektrárny, ropného pole a zařízení uhelného dolu v reservaci ´pro případ teroristického útoku.´ Jsem si jistý, že federálové si kokodákali pod vousy „Inu, doly Peabody jsou obklíčeny potenciálními teroristy (tradiční Dine fronta odporu),“ a poté říkajíc oficiálům Navaha: „Promiňte jsou zde důležitější potenciální teroristické cíle, které musejí být hlídány jinde.“ Takže, jakýmsi způsobem se federální vláda shodla s těmi Dine ženami, které cítily, že reservace by neměla být ohrožena.

ŠOKUJÍCÍ ZPRÁVY: PŘÍRODNÍ ZBRANĚ HROMADNÉHO NIČENÍ

Jako aktivista z Big Mountain, který odporuje „Vesnickému Idiotu“ Texaské války pro ropu, určitě nejsem váš typický člen neo-aktivismu. Vyrostl jsem v přírodním čirém ráji v Black Mesa, a vždy jsem byl fascinován její silou a krásou. Ačkoli v posledních 20 letech, nebo tak nějak, se barva atmosféry dramaticky změnila. Neříkám toto, protože jsem o tom četl v datech z výzkumů vesmíru nebo v poznámkách astronauta, který se vrátil do vesmíru v 90.letech poprvé od jeho mise v 60.letech. Ceremoniální uctívání Dine uznávalo Bílou Oponu Ranního Úsvitu a čirou Oranžovou Oponu Večerního Soumraku. Dnes, vidíme znečištěný hnědý opar, který zahaluje kdysi čiré, Duchovní barvy, k nimž jsme se modlili.

Proroctví již déle nemohou být ignorována. Pokud zdiskreditujete původní Dine nebo Hopi proroctví, napokon se ocitnete v nějakém jiném pravěkém proroctví. Je zde dokonce Křeťanský Starý Testament. V této chvíli není nutné probírat několik detailů toho, co proroctví mých lidí říká, ale uvědomit si znovu, že naši duchovní vůdci již promluvili. Nyní je náš čas Vybrat si, Kterou Cestou Jít, mám namysli, kterému Nejvyššímu Soudu projevíme loajálnost/oddanost. Ano, je Okay konfrontovat nespravedlnost, rasismus nebo chudobu a dovolávat na ty, co činí zločiny, kolik již udělali faulů s jejich vlastním falešným (nejvyšším) soudem a zákony a když požadujeme odplatu. Pochodování v masách má svou moc a vyjádřit pravdivé důvody/příčiny lidskosti, ale musíme si začít Vybírat Životní Cestu a zastavit se pro skromné Poděkování Velkému Duchu, že nám dal/a ty nádherné dny pro naší Jednotu.

Zpátky do reálného světa: Duch Hory Ženy (Black Mesa) stále krásně kvete, ale v tomto přírodním světě je utrpení. Pokračující sucho si bere svou daň. Dělicí hranice zemí vytvořily mnoho pnutí mezi přemístěnými rodinami, protože jejich zvířata postrádají vodu a vegetaci. Období pro jehňata ukázalo svou evidenci slabostí a pastýři jsou příliš chudí aby kupovali obilí do zásoby, které je také velmi drahé. Datlové plody samotné nemohou pomoci podvýživě dobytka. Dobytek a koně hledají u svých majitelů nebo sousedů zoufale nějaké extra jídlo nebo vodu. Mírné zimy s ojedinělými stopami sněžení přinesly nepřirozenou změnu období. Brouci a létající hmyz vycházejí příliš brzy v únoru nebo dokonce už v pozdním lednu. Stromy a houštiny začínají pučit a kvést příliš brzy a náhlé březnové a dubnové teploty pod bodem mrazu zabíjejí tento potenciální nový růst.

Nyní je zde zvláštní zamoření larvami-červy, které se plazí všude, a jsou tak zvláštní, že starší Dine je nikdy neviděli a nemohou identifikovat, co za druh červů to je. Jeden starší je zkoušel zabít s jeho holí na malém pevném vchodě do jeho hoganu, „Zdá se, že umírají velice pomalu nebo dokonce že se zregenerují a odplazí pryč. Jejich povrch je velmi tvrdý jak vidíš, a jsou všude, hlavě tam dole poblíž potůčku, kde po nich cesta zůstává kluzká.“

Místo blízko vchodu do hoganu je zaneřáděno malými tmavými červy s vyčnívajícími follicles (že by tykadla?pozn.překl.) kolem jejich očí. Mnoho z nich se stále hemží kolem, jak starší poukazuje, „Podívej, dnes ráno jsem se je pokoušel zabít, a jsou pořád na živu? Snažím se s nimi vypořádat, protože se pokouší vlézt do hoganu.“ V jiném území Black Mesa starší v lednu zaznamenali výskyt zvláštních malých a jasných, špinavých brouků, a museli je odmést metlami, ale bylo snadné je zničit, protože měli měkké ulity.

Nejzřetelnější přírodní devastace afektovala nejvíce region Čtyř Koutů. Po milionech vždy zelené stromy jsou zabíjeny tmavými brouky a jejich výskyt je přičítán suchu. Kdysi nádherné oblasti hor zarostlé tmavými pralesy nyní mají akry roztroušených, oranžových ploch, kde stromy umřely. Obydlené oblasti jako města se honí jak najít způsob, kterým zastavit brouky a vypořádat se se smrtí, zápalným palivem, jež může „období ohňů“ ještě více znebezpečnit.

Jak by tyto události zapadli do proroctví původních obyvatel Black Mesa? Nebo bychom měli říct, že Země prochází změnami vždy tak často? Mnoho z nás rozumí ekologii a lidské schopnosti přerušit tyto cykly a rovnováhu. Původně je zde víra, že v tomto světě daném Bohem/Tvůrcem jsou čtyři sféry planety země: atmosféra, hydrosféra, biosféra a termosféra. Byl přidán nový komponent v posledních sto letech a to je to, co bych nazval syntetická sféra. Toto jsou všechny formy záření vytvořeného pro účel spotřeby. Bylo by to všechno od mikroskopických částeček vychrlovaných z trilionů pneumatik rolujících se po dálnicích, po vnitro našich domovů a automobilů, a po těžké toxické kovy vysílané elektrárnami a továrnami.

V čem žijeme? Klima, které se změnilo a je kontrolováno syntetickým prostředím. Lidé už nejsou více přírodním elementem, namísto toho si vytvořili jejich vlastní „kontrolované“ prostředí, kde můžeme konsumovat a dýchat v zafixovaných kapsulých jako jsou úřední budovy, hotely, apartmá, automobily a komerční proudová dopravní letadla. Uvnitř tohoto uzavřeného a „ochranného“ prostředí, jsme vytvořili nové choroby jak jsou naše biologické vlastnosti a make-up transformovány. Již soudíme vnější přírodní prostředí slovy jako špatné počasí, příliš teplo, příliš zima, příliš mokro, a příliš svěže. Ztrácíme naše spojení s Přírodou.

Proroctví tvrdí, že když přestaneme uznávat přítomnost Přírodního Ducha Životního Prostředí, přijde Purifikace. Co je Purifikace? Jedinečný způsob jejího popsání je presentování pouze jednoho jejího aspektu: Přírodní Zbraně Hromadného Ničení.

NA ZÁVĚR

Díky těm z vás, kteří byli schopni toto dočíst. Cyber-komunikace má své limity v tom, že mnoho lidí nemůže číst vše co přijde přes síť. A Díky těm, kteří možná tento článek nedočetli kvůli novému rozptýlení Amerického patriotismu a obavám implantovaným do našich společností. Pamatujte si, že být proti jakékoli invazi je skutečný patriotismus, a mnoho z vás odporovalo invazím Departmentu Spravedlnosti USA a FBI do Indiánských Zemí. Děkujeme za tento druh patriotismu, jež jste demonstrovali na podporu odporu původních obyvatel

Starší na Black Mesa a tradiční Hopi vesnice interpretovali proroctví a řekli, že „tato země, Želví Ostrov (Amerikkka,pozn.překl), nebude už nikdy v míru.“ Zkorumpované procesy Římské civilizace nás znovu rozdělili iluzemi ´terorismu´ proti Americe. Nedůvěra a podezření bude mezi námi - těmi, kdo jsme kdysi byli soudruhy. Nyní tato válka pro Iráckou ropu nás rozděluje ještě více. Míroví aktivisté jsou považováni za ohrožující a negativní, a už dokonce ani nejsou hodni zpráv. Ale jedna věc, kterou my anti-válečná hnutí víme je, že „vojáci“ budou určitě potřebovat podporu když se vrátí do tichých ulic a do normálního sousedství v jejich domovských městech. Také nepochybujeme, že Idiot z Texasu prohraje jeho válku, ale namísto toho bude těžit pro jeho Ropnou Říši a pro Cheneyho Ropovody. Zde, doma, spolu se Společnými Vítězi, všechen ten patriotický klam pouze vydá mírumilovnější “Ameriku“ světové nenávisti vůči Yankeeyům.

Konečně, jedna věc, kterou bychom my Míroví aktivisté a bojovníci za svobodu měli dělat, je Vybrat si Cestu Života a Rovnováhy. Nikdy se nepřestat modlit ke krásným horám, potokům, oblakům, noční obloze, nebo jemné svěžesti větru.

Všem Našim Příbuzným.

V Duchu Náčelníka Barboncita,
~Bahe

Verze pro tisk 5.7.2003 Sandra Tejnecká

V nejbližších dnech:

IFA/IAF - Internacionála anarchistických federací
Web Nakladatelstvi Anarchistické federace

Píšou jinde

Odkazy

11. Anarchistický festival knihy

25. - 26. 5. 2024, Praha

publikace / přednášky / workshopy / debaty …(více)