Anarchistická federace

Píšou jinde : Rozhovor se srbským anarchistou a zároveň fanouškem Partizan Bělehrad nejen o fotbale

Toto je kopie článku uveřejněného na lfhr.antifa.cz.
Postrádá obrázky, formátování a zejména mohla být mezičasem aktualizována. Pokud možno, přečtěte si jej z originálního zdroje, prosím:
http://lfhr.antifa.cz/?p=254

Rozpad Jugoslávie zrodil vlnu etnických konfliktů. Mezi fotbalovými fanoušky v Srbsku jsou rozšířené ultrapravicové a klerikální názory. Vědomí lidí bylo v mnohém deformováno válkou a vše se mohlo vyvíjet i jinak. Dokonce i teď existují v nektěrých městech Srbska antifašistické buňky a časem se vše může změnit k lepšímu – jak si myslí fanoušek Partizanu Bělehrad.

Které kluby podporuješ?
Partizan Bělehrad a řecký PAOK (ze Soluně). Před pár lety jsem přijel do Soluně za kamarády anarchisty a jeden z nich mě pozval do jejich klubu Gate 4. Partizanu jsem fandil ještě jako dítě. Začal jsem chodit na zápasy v půlce 90. let, jenže tehdy jsem žil přes 500 kilometrů od Bělehradu, proto jsem se tam často nedostal. V roce 1997 jsem se přestěhoval nejdřív do Nového Sadu a potom do Bělehradu. Mezi roky 2003 a 2008 jsem na zápasy nechodil, protože to byla doba politického napětí mezi fanoušky. Pomalu jsem se tam začal vracet, nechodím teda na všechny zápasy, ale snažím se jich navštěvovat co nejvíc.

Kdy se zformovali fans tvého klubu?
V roce 1986 Grobari (Hrobníci) poprvé organizovaně vyrazili na výjezd. Měli několik bannerů, včetně anarchistické symboliky. Kdyby nepřišla válka v Jugoslávii, fans Partizanu by dnes byli podobní fanouškům PAOK Gate 4, aspoň té jeho anarchistické části. Myslím, že v budoucnu se to stane.

Jaké mají fanoušci Partizanu politické názory?
Najdou se lidi, co říkají, že jsou antifašisti. Najdou se bohužel i fanoušci, kteří se cítí být patrioty a nacionalisty. Celková nálada mezi organizovanými fans je patriotismus, nacionalismus a obecně převládají pravicové názory. Antifu nemají rádi, protože ji řadí ke stalinistům. Taky si myslí, že Antifa je sponzorovaná nevládními organizacemi a je součástí sil Evropské unie. No a mezi fans Partizanu jsou i regulérní fašisti. Celkově jsou historie a názory fans hnutí dost složité a mají různé fáze. Pár lidí třeba podporuje St. Pauli.

Jsi členem nějaké bandy?
Nejsem ani organizátorem ani členem žádné chuligánské party. Nijak zvlášť se nikde neprojevuju a nemám s tím problém. Ale jsou lidi mezi fanoušky Partizanu, co si říkají anarchisté nebo levičáci, mezi členy fans skupin. V tuhle chvíli existuje mezi dvěma skupinami Partizanu konflikt, jedna z nich se snaží kontaktovat třeba moskevský klub CSKA. Jak se dá předpokládat, pár jich z téhle party budou náckové a vylaďují vztahy s fans skupinami CSKA Jaroslavka, Einfach Jugend apod.

Co bys řekl o fans skupině Južni front?
To je jedna z organizovaných skupin, co podporuje Partizan, bývá na jižní tribuně. Před deseti lety byli někteří z nich v kontaktu s fanoušky PAOK, ale v poslední době si nepamatuju, že by tam byli. Možná se rozložení trochu změnilo po konfliktu mezi ultras Partizanu a hlavně po zabití jednoho fanouška. Na Tombě se dokonce objevil banner All(catraz) cops are bastards. Mimo to měla skupina 40+ kontakty s Gate 4 1976, ale nejsem si jistý, jestli vydržely po jejich družbě s Curva Sud Milano.

Mezi fanoušky PAOK na tribuně Gate 4A se v pohodě usazují levicoví aktivisté?
Jasně, mám dojem, že Gate 4 1976 je specifický klub s jasně projevovanými antipolitickými postoji. Například jsem slyšel, že ve fans klubu Kordelio je spousta anarchistů a antifašistů, ale na tribunách skandujou MONO PAOK. Ve skutečnosti je MONO PAOK oficiální pozicí fans PAOK. Příchod antifašistů na tribunu PAOK není o tolik jiný než u AEK a dalších západoevropských ultras.

Ultrapravicoví fanoušci z různých klubů v Srbsku vzájemně spolupracují?
Ne, neřekl bych. Izolovanost mezi nimi je obrovská a fungují odděleně. Navíc je fans hnutí Crvené zvezdy (dále CZ) a Partizanu organizováno různě. Mají hodně skupin, ale CZ víc inklinují k vojenské hierarchii. Na druhé straně jsou fanoušci Partizanu historicky spjatí s autonomními anarchistickými skupinami, existuje dokonce spojení „grobarska anarhija“ (hrobnická anarchie). To je projev vlivu 80. let, kdy mezi fanoušky Partizanu bylo hodně lidí z HC/punk scény a klíčové postavy fans hnutí měly různou národnost. CZ víc podlehli politickému vlivu stran v 90. letech, když Partizan vzdoroval jejich proniknutí na tribuny. Crvena zvezda byla nacionalistickým, patriotským klubem pod ochranou státu, ale i tak později jejich fanoušci nepoužívali nacistickou symboliku na tribuně. Fans FK Rad jsou otevření fašisti od samotného začátku 90. let. Samozřejmě Partizan ve výsledku také podlehl nacionalistické propagandě, což můžeme pozorovat i teď.

Podporujete vztahy s Beşiktaş Çarşı?
Podle mě jsou Çarşı v pohodě. Projevili nadšení a začali poslední rok udržovat kontakty s některými fanoušky Partizanu, až do fotbalového zápasu mezi Partizanem a Beşiktaşem, který zkazili nacionalistickými pokřiky fanoušci Partizanu. Není to tak jednoduché, jak říká banner Besiktase „Jsme anarchisté, nepřátele z nás dělají politici“, v souvislosti s historickými rozepřemi mezi Srby a Turky.

Fans Partizanu jezdí často do Řecka?
Myslím, že na všech důležitých zápasech PAOK v Soluni jsou. Taky jich hodně jezdí do Bělehradu. Skupina Firma Gate 4 1976 je hodně v kontaktu se skupinou 40+ atd. Obecně tu funguje přátelství, i když některé řecké fans skupiny družbu s Partizanem nechtějí. Protože fanoušci Partizanu mají hodně autonomních skupin, lidi jezdí individuálně, ale na některé zápasy se organizuje výjezd. Jak kdy.

Jak je v Srbsku rozvinuté anarchistické hnutí?
Existuje jedna anarchosyndikalistická iniciativa, která je formálně organizací. Ostatní anarchisté většinou fungují v afinitních skupinách. Je tu antagonismus mezi anarchosyndikalisty a ostatními anarchisty.

Jsou po rozpadu Jugoslávie silné komunistické organizace v zemi?
Ne, komunistická strana je zcela marginální a fakticky neexistuje. Nacionalismus sílí mezi mladými lidmi v souvislosti s odporem ke stalinismu a demokracii. K Titovi se stavějí negativně. Určitá část obyvatelstva nejen v Srbsku, ale i v dalších zemích bývalé Jugoslávie nostalgicky vzpomíná na minulost. Ale je tu taky hodně antititovců a antikomunistů, co chápou komunistickou stranu a jugoslávské partyzány v době druhé světové války jako součást rudého teroru, který zničil srbský národ a národní identitu. Pro ně jsou hrdiny srbští monarchističtí četnici. A proti tomu skuteční náckové mají četniky za reakcionáře. U nás nejsou strany typu řeckého Zlatého úsvitu, ale jsou tu menší skupiny s podobnou politikou. Nacionalisté Srbska se moc neliší od svých kolegů v Rusku, Španělsku, Rumunsku, Itálii nebo Polsku.

Jak se stavíš k otázce Kosova?
Mám na to standardní anarchistický názor. Konflikt v Kosovu vznikl kvůli střetu zájmů velkých států jako USA a místních nacionalistických elit (Srbů a Albánců).

Máte kontakty s anarchisty z jiných zemí bývalé Jugoslávie?
Jo, tu a tam jsme v kontaktu. V Bosně je několik fans skupin, které patří k antifašistickým. Fakt je, že někteří z nich jsou zároveň bosenskými patrioty, ale podle mě jde o jistou reakci na srbský a chorvatský nacionalismus.
Jsou v Srbsku LGBT a feministické organizace?
Jsou, ale zastávají liberální postoje a ničemu se pořádně nevěnují. I když jedna radikální queer skupina tu byla.

Kde je v Srbsku nejsilnější antifašistické hnutí?
Ve městě Novi Sad je největší a nejorganizovanější Antifa skupina. Ale neříkal bych tomuhle městu antifašistické, protože v posledních letech se vliv fašistů rozšířil a dochází k vzájemným střetům.

Staly se nějaké ideologicky motivované vraždy?
Ne, docházelo k útokům, ale ne k vraždám. Pár vražd tu ti omezenci spáchali, ale ne kvůli politice. Jednou zabili malého kluka, pak zmlátili a zabili jednoho známého herce, protože si boneheadi mysleli, že je to Cikán. Taky zabili jednoho srbského uprchlíka z Kosova, protože nemohl těm, co ho napadli, dokázat, že je Srb.

Funguje u vás squating?
Nějaké pokusy o obsazení baráků tu byly, ale skončily neúspěchem. Teď je tu pár míst s prvky autonomie, například budova bývalých filmových ateliérů. Taky se pronajalo jedno místo, jenže tam došlo k požáru a už tam není nic.

Jak silný je vliv pravoslavného náboženství v zemi?
V 90. letech byla náboženská kultura na vzestupu a pravoslaví se začalo vyučovat ve školách. Ale v Srbsku je i dost ateistů. Podle posledních anket mezi mládeží je tu nenávist vůči ateistům sotva menší než vůči Albáncům. Ale možná je to podobné jako v třeba v Rusku. Po rozpadu Jugoslávie si lidi začali myslet, že když komunistická strana zakázala náboženství, je třeba se vrátit ke kořenům a identitě, no a pravoslaví je součástí srbské identity. Ačkoli říkají, že 95 procent obyvatelstva je věřících, ve skutečnosti to tak není. Církev má zkrátka přístup k médiím a utváří veřejné mínění.

Proč se nacismus stal populární v Srbsku, kde vůči němu v době druhé světové války fungoval nejsilnější partyzánský odpor?
Podobá se to rozšíření nacismu v Rusku. Většina pravičáků vám řekne, že se jim nelíbí Hitler a nacismus, že jsou národní socialisti. Takže jsou tím, čemu se ve fašistické ideologii říká třetí pozice. Na rozdíl od jiných nacistů ti srbští společně s komunisty a Židy nenávidí ještě Albánce a Chorvaty.

Jak by bylo možné změnit situaci v Srbsku a popularizovat levicové názory?
To je fakt těžko říct. V Řecku v 90. letech byla spousta nacistů, ale časem se změnila situace na ulicích a pak i na tribunách. Příčinou byl rozvoj anarchistického hnutí v průběhu 80. let. Myslím, že je možné snížit popularitu pravicové ideologie, kdyby se pořádalo víc akcí a kritizoval se současný režim. Taky je třeba distancovat se od státních struktur, organizací sponzorovaných ze zahraničí a autoritářských levičáků. Jeden z problémů anarchistického hnutí je v tom, že lidé nevidí rozdíl mezi námi a autoritáři. To samé se týká i tribun. Když antifa fans používají podobiznu Che Guevary, Stalina a další autoritářské symboly, odrazují lidi, protože ti v nich vidí symboly útlaku. U nás je prostě specifická situace. Většina ultras nepoužívá tribuny k fašistické agitaci, jen se čas od času projevují jako patrioti. Jestli se založí antifašistický sektor, všichni v tom uvidí využívání fandění k politickým cílům. Pak by se mohl stát terčem pro další ultras, protože lidi nerozumí podstatě antifašistických myšlenek a vidí v nich něco jako zvenčí importovanou směs liberalismu a stalinismu.

 

 Zdroj: http://leftsideterraces.blogspot.ru

Verze pro tisk 29.1.2015 lfhr.antifa.cz

V nejbližších dnech:

IFA/IAF - Internacionála anarchistických federací
Web Nakladatelstvi Anarchistické federace

Píšou jinde

Odkazy